پیام‌های عهد شیرخوارگان حسینی با حضرت علی‌اصغر (ع)-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پیام‌های عهد شیرخوارگان حسینی با حضرت علی‌اصغر (ع)

بی‌تردید همایش جهانی شیرخوارگان حسینی با حضور مادران و طفلان خردسالشان پیام‌های مهمی به دنیا مخابره می‌کند. پیامی که می خواهد فرهنگ عاشورایی را در تأثیرگذارترین سال‌های زندگی بشر تبیین کند.
ملیحه زرين پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 12
کد خبر: ۲۴۹۵۰۳

پیام‌های تجدیدعهد شیرخوارگان حسینی با علی‌اصغر (ع)

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ همایش جهانی شیرخوارگان حسینی یادآور مظلومیت شهدای کربلا، طفلان و خردسالان شهید این واقعه است تا بار دیگر صحرایی را به تصویر بکشد که در آن غنچه نوشکفته، حضرت علی اصغر (ع) در آغوش پدر پرپر شد. 

۱۴ قرن از واقعه کربلا می گذرد؛ قیامی  که با اهداف والا و ارزشمندی شکل گرفت و حالا بانوان مسلمان در گردهمایی ای جهانی، شیرخوارگان خود را نذر یاری امام عصر(عج) می کنند و به فلسفه قیام کربلا لبیک می‌گویند تا نشان دهند راه کربلا و شهدای آن ادامه دارد.

اسارت و شهادت زنان و کودکان در قیام کربلا حجتی بر حقانیت و مظلومیت سیدالشهدا (ع) و تبیین کننده ظلم  سپاه یزید است


راه اصلاح امت از کربلا می گذرد 

بی‌تردید راه اصلاح امت و احیای ارزش‌های اسلامی از کربلا می گذرد؛ صحنه‌ای که اگر زینب (س) در آن نبود انعکاسش در همان نقطه متوقف می‌شد و امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از انحراف در جامعه اسلامی با ارزش های بی بدیل هرگز از مرزهای جغرافیایی اسلام به بیرون صادر نمی‌شد. 


کربلا حامل پیام های مهمی برای تاریخ بشریت به‌ويژه روشن کردن مسیر زندگی کودکان و نوجوانان است و بی‌تردید همایشی جهانی آن هم با حضور مادران و طفلان خردسالشان پیام های مهمی به دنیا مخابره می کند؛ پیامی که می خواهد فرهنگ عاشورایی را در تأثیرگذارترین سال‌های زندگی بشر تبیین کند.


فلسفه ای برای آزادگی 

فرهنگ و فلسفه قیام حسینی قرن‌هاست در گوش بشر زمزمه می‌شود. امروز و به‌دنبال هجمه های دشمن لزوم ترویج فرهنگ حسینی میان کودکان و تبیین فلسفه این قیام جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که شاید همایشی به جهان شمولی شیرخوارگان حسینی بتواند پیام آن را منتقل  کند. آن‌گاه که شهادت طفلان کربلا بهت و حیرت خیلی ها را برمی انگیزد و می پرسند، چرا امام حسین(ع) با وجود آگاهی از اینکه در کربلا به همراه یاران باوفایشان شهید می‌شوند، زنان و کودکان را با خود به صحرای کربلا بردند؟ 


همایش شیرخوارگان و لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» می تواند در تبیین و روشنگری چنین سؤالی کمک کند، آنجا که قیام عاشورا نه فقط مختص مردمان سال ۶۱ هجری، بلکه واقعه‌ای برای ثبت در تاریخ است.


شبهه افکنی دشمن

مردمان بدعهد کوفی زمانه امام حسین(ع) ایشان را برای حاکمیت به این دیار دعوت می کنند، اما مگر غیر از این است که حکومت‌داری نیازمند اقامتی طولانی در کوفه بود که حضور زنان و فرزندان سیدالشهدا (ع) را می‌طلبید. 


برای همین اگر امام آن‌ها را با خود همراه نمی‌کرد، شاید تاریخ تحریف می‌شد و عده‌ای در قضاوت قیام عاشورا این ادعا را مطرح می‌کردند که امام حسین (ع) از همان نخست قصد جنگ داشت، زیرا بدون زنان و فرزندانش به سمت کوفه راهی شد.

اما اسارت و شهادت زنان و کودکان در قیام کربلا حجتی بر حقانیت و مظلومیت سیدالشهدا (ع) و تبیین کننده ظلم  سپاه یزید است؛ یزیدیانی که حتی به طفل 6 ماهه اباعبدالله  رحم نکردند و در آغوش پدر با پرتاب تیر و دریدن گلوی شیرخواره رباب به شهادت رساندند.

رسالت زنان کربلا نقل و تعریف این واقعه برای کسانی بود که عاشورا را به چشم خود ندیدند، همانطور که زینب(س) اجازه نداد روایت کربلا در کربلا بماند. خاندان پیامبر (ص) بایست همراه پسر پیامبر به صحرای کربلا می رفتند و ندای «کجاست یاری کننده ای که مرا یاری کند» به گوش همه می رسید.

اگر زنان و طفلان  به اسارت برده نمی‌شدند و از کربلا به شام نمی‌رفتند، با شهادت مردان عاشورا همه اتفاقات کربلا در همان سرزمین برای همیشه دفن می‌شد و شاید دیگر هیچ کسی در تاریخ از حقانیت قیام  حسینی خبر نداشت و سخن نمی گفت.

باید زنان و کودکان اهل البیت(ع) اسیر و ندای بیداری و روشنگری مردمانی مانند شامیان می شدند که از دین چیزی جز اسلام تحریف شده معاویه و یزید را ندیده بودند؛ کسانی که هنگام ورود اسیران شهر را آذین بستند و پایکوبی به راه انداختند، اما بعد از شنیدن حادثه کربلا با چشمان اشکبار و پشیمان زنان و فرزندان امام را بدرقه می کردند. 

شاید لزوم تبیین و روشنگری این قیام به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان از همین بند به خوبی برداشت می شود، اما قطعاً هر چقدر از کربلا بگوییم، باز کم و لازم است کودکان و نوجوانانی که امروز در معرض انواع تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی دشمن قرار دارند، با فرهنگ حسینی و فلسفه آن برای در امان ماندن از آسیب ها بیشتر آشنا شوند. 


تربیتی حسینی

همایشی جهانی به نیت خردسال شهید کربلا با تجدیدعهد مادران برای تربیت فرزندانشان در مسیر یاری منجی عالم بشریت شکل می گیرد و عهده دار تربیتی می شود که سرباز امام زمانی تحویل دهد؛ این امر ثابت می کند فرهنگ عاشورا و قیام حسینی برای تعالی و رشد و اصلاح و در یک کلام نجات بشریت در زمان و مکان درستی از تاریخ رخ نموده و صدور فرهنگ و فلسفه آن هم از همان زمان  از شام و کوفه آغاز می‌شود.

لازم است کودکان و نوجوانانی که امروز در معرض انواع تهاجم فرهنگی و جنگ شناختی دشمن قرار دارند، با فرهنگ حسینی و فلسفه آن برای در امان ماندن از آسیب ها بیشتر آشنا شوند


شاید بتوان لزوم تبیین و ترویج  فرهنگ دینی به‌ویژه فرهنگ عاشورایی را برای کودکان اینگونه تعبیر کرد که  نداشتن تربیت دینی و اخلاقی دلیل بروز بسیاری از رفتارهای نامناسب در کودکان است، اما آشنایی با فرهنگ عاشورایی در روضه های محرم سبب می‌شود کودکان با امام حسین (ع) و کربلا آشنا شوند. آشنایی کودکان با فلسفه قیام کربلا و سبک زندگی حسینی فرصتی است که کودکان با فضای عاشورایی ارتباط برقرار کنند.  

ساخت آینده جامعه آن هم با سبک زندگی حسینی جامعه ای عاشورایی می‌سازد؛ جامعه ای که زیر بار  فشار دشمن سر خم نمی کند. همایش جهانی شیرخوارگان حسینی می تواند همان‌طور که سال‌هاست  بهترین مبلغ فرهنگ عاشورایی برای کودکان بوده با اندکی افزایش کارهای تبلیغی و تبیینی به نقطه عطفی برای گسترش فلسفه عاشورا و قیام حسینی مبدل شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار